Blogul Aventuria

Lanturi de zapada – Partea I

Written By: admin - Nov• 23•11

Pentru ca sezonul rece bate la usa si in curand zapada ar putea ingreuna circulatia, ne-am gadit sa va dam mai multe informatii despre un ajutor de nadejde in astfel de situatii, si anume lanturile de zapada.

Din punct de vedere le

gal, atat in Romania cat si in alte tari din Europa puteti intalni indicatorul de obligativitate a montarii lanturilor, iar in unele tari detinerea lanturilor de zapada se verifica la punctul de frontiera sau in puncte de control, in baza legislatiei locale si a prognozelor meteo.In cazul in care nu detineti lanturi de zapada vi se poate interzice accesul pe anumite segmente de drum iar daca sunteti surprinsi neechipati pe un segment de drum acoperit cu zapada riscati amenzi (chiar daca aveti un autoturism cu tractiune 4×4 echipat cu anvelope de iarna).

Montarea lanturilor se face pe rotile de tractiune (fata sau spate, dupa caz) iar in cazul autovehicolelor cu tractiune integrala (4×4) va recomandam sa urmariti sfaturile din manualul de utilizare specific, deoarece producatorul autoturismului poate indica montarea de lanturi fie doar pe rotile din fata, fie doar pe cele din spate fie pe toate patru.

Cat priveste utilitatea lanturilor de zapada, acestea imbunatatesc atat tractiunea cat si controlul autovehicolului pe carosabil acoperit cu zapada sau gheata in strat compact, de 4-5 centimetri. Ele sunt eficiente si in zapada proaspata, afanata, insa este important ca si garda la sol a autovehicolului sa fie adecvata, altminteri autoturismul echipat cu lanturi de zapada poate ramane blocat, daca se aseaza cu “burta” pe un strat prea mare de zapada.

Este de retinut faptul ca deplasarea pe carosabil uscat sau acoperit cu un strat subtire de polei cu rotile echipate cu lanturi nu este recomandata, deoarece eficienta franarii si controlului sunt reduse si in plus anvelopele se pot deteriora mai repede. In orice situatie, producatorii recomanda o viteza maxima de 50km/h atunci cand vehicolul este echipat cu lanturi de zapada.

Cum alegem lanturile de zapada?

In primul rand trebuie sa alegem dimensiunea corecta a lanturilor, dupa dimensiunea rotii, adica diametru (ex: R15), inaltime (ex: 65), si latime (ex: 195). Datorita modului de proiectare lanturile de zapada au o compatibilitate mai larga cu anvelopele, acoperind de obicei 10-20 marimi de anvelopa cu o dimensiune de lant. La fel de important este sa le selectam in functie de tipul masinii adica autoturism sau SUV/autoutilitara, deoarece efortul pe care trebuie sa il suporte lantul este diferit.

In al doilea rand trebuie sa tinem cont de caracteristicile functionale ale lanturilor de zapada; acestea prezinta cateva elemente de diferentiere intre diferitele modele si marci:

- auto-reglarea – unele lanturi de zapada trebuie verificate la cativa km dupa montare din punct de vedere tensionare; alte modele au sisteme de auto-tensionare care elimina aceasta precautiune;

- protectia jantelor – mai toate masinile moderne sunt echipate cu jante de aliaj care, pe langa proprietatile tehnice, au si un rol estetic; unele lanturi de zapada pot atinge janta si provoca zgarieturi sau rosaturi, altele au (standard sau optional) accesorii pentru protectia jantei; in cazul in care masina este echipata cu jante de tabla riscul de deteriorare este mai mic (datorita faptului ca acestea sunt de obicei mai “infundate” fata de planul exterior al rotii) insa si in acest caz deteriorarea stratului de vopsea poate duce la ruginirea tablei;

- tipurile de drum pe care urmeaza sa le folosim; unele lanturi sunt proiectate cu zale mai fine, mai subtiri si implicit sunt mai confortabile la mers insa nu foarte eficiente in toate conditiile; alte lanturi sunt prevazute cu elemente de crestere a aderentei si controlului pe gheata, cum ar fi zale montate transversal pe lant sau traverse din otel sau material plastic dur;

- usurinta la montare si demontare – unele modele de lanturi se monteaza doar din exteriorul rotii, astfel incat un trebuie sa plimbati si sa tensionati lanturile prin spatele rotii; altele au o astfel de facilitate doar la demontare, aceasta realizandu-se printr-o simpla miscare de tragere cu o unealta speciala; Pentru a exemplifica modul de montare a lanturilor va invitam sa urmariti Partea a doua a articolului nostru.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

One Comment

  1. [...] acest articol cu cateva recomandari legate de montarea lanturilor, reluand o parte din acestea din articolul anterior dedicat alegerii lanturilor de zapada si prezentand modul de montare a unor lanturi de zapada RUD [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>