Din vorba in vorba cu unul dintre clientii nostri am ajuns la subiectul “cum te pregatesti pentru un drum cu masina in sezonul alb“, date fiind experientele recente ale unor soferi pe drumurile din Moldova, de pe centura Bucurestiului sau din Bulgaria.
Valentin, cu experienta lui de supravietuire, cautare-salvare in munti, organizare si deplasare in teren accidentat si in conditii meteo extreme, ne-a facut o lista cu cele necesare in masina pentru a infrunta cu bine situatiile mentionate mai sus si cateva sfaturi de utilizare si comportament. Fie ca pleci in vacanta peste hotare sau la o intalnire de afaceri de cateva ore intr-un alt oras din tara, e bine sa ai in vedere situatia nefericita de a ramane izolat 3-4 zile in nameti.
- echipeaza masina cu anvelope de iarna, lanturi de zapada, racleta de zapada, material antiderapant si o lopata de zapada solida (daca ai cumparat una de plastic de 15 RON nu te astepta sa te tina prea mult, ia una serioasa); nu trece pe langa o benzinarie daca ai mai putin de jumatate de rezervor; o chinga serioasa de tractare si un set de cabluri de curent nu ar trebui sa iti lipseasca nici pe timpul verii; foarte utila ar putea sa fie o statie radio in banda publica (CB) cu care poti sa tii legatura cu alti participanti la trafic – despre utilitatea acesteia poti afla dintr-un articol anterior de pe blogul nostru; invata sa montezi lanturile si identifica punctele de remorcare ale masinii – atentie, unele ochiuri de remorcare se monteaza cu un filet invers; masinile mai vechi au puncte de tractare sub bara de plastic, verifica-le amplasarea in cartea tehnica;
- alte unelte si echipamente pe care ar trebui sa le ai: lanterna frontala (pentru maini libere) si cu raza lunga cu baterii de rezerva, echipament de schi (geaca, pantaloni, bocanci, manusi de schi si manusi de lucru, ciorapi si tricouri de schimb pentru un plus de confort; ochelari de schi cu geam deschis la culoare, pentru viscol si noapte); briceag, chibrite/ bricheta, o mica trusa de scule, sarma si un patent pentru o multime de aplicatii; imbraca-te comod in masina dar fii pregatit sa te echipezi bine cand iesi;
- asigura-te ca ai incarcator pentru telefon sau un invertor si ia cu tine un telefon de rezerva, de preferat decodat si cu cartela in alta retea decat cel folosit de obicei (in caz ca reteaua principala nu are semnal), cu agenda telefonica actualizata; bateria telefonului se descarca mai repede in frig asa ca tine-l intr-un buzunar mai aproape de corp;
- fa-ti provizii de apa si mancare neperisabila (conserve, paine, ciocolata, fructe); daca iti iei un bax cu apa in portbagaj goleste sticlele pana la 2/3 sau 3/4 astfel incat sticlele sa nu crape daca cumva iti ingheata in portbagaj; ia o sticla langa tine in masina, sa fie la indemana si dezghetata; hartie igienica, servetele, pungi de plastic pentru gunoi; nu lua apa minerala, sticlele inghetate pot sa explodeze si in cel mai bun caz te alegi cu un portbagaj plin de zapada;
- “cash is king”; e bine sa ai la tine ceva bani in moneda locala; nu te baza ca vreun satean care-ti ofera sprijin sa scoti masina din sant are POS in tractor sau ca te va insoti pana la cel mai apropiat bancomat; poti sa stochezi si cateva sticle de ceva tarie, nu ingheata si sunt liber convertibile;
- tipareste acest ghid daca ti se pare util, precum si alte informatii pe care le poti gasi pe aceeasi tema, si pastreaza-le in masina;
Daca se intampla sa ramai inzapezit, izolat sau in coloana, cu perspective de a ramane pe loc cateva zile, e timpul sa treci in “mod supravietuire”:
- pastreaza perimetrul masinii curatat de zapada, pentru a te putea da jos din masina, pentru a te mentine vizibil si pentru a nu inhala noxe cand stai in masina cu motorul pornit; imbraca-te gros pentru a economisi combustibil;
- transmite familiei si cunoscutilor pozitia ta si comunica cu ei prin SMS, economisind bateria; activeaza-ti casuta postala cu un mesaj care sa transmita situatia in care te afli, pozitia actualizata si rugamintea de a-ti fi transmise SMS-uri; invata sa schimbi mesajul vocal cand inca poti sa ceri detalii la serviciul relatii cu clientii; daca ai GPS pe telefon sau o borna kilometrica vizibila in apropiere foloseste-te de ele pentru o pozitionare cat mai precisa;
Poate lista de bagaje pare mare dar daca pui toate acestea intr-o geanta in portbagaj iti va fi mult mai bine odata blocat in viscol pentru cateva ore sau chiar zile.
******************************************************************************
In cei peste 15 ani in trupele de vanatori de munte, de interventie anti-teorista si protectie demnitari in diferite medii, Valentin V a participat la misiuni specifice atat in tara cat si in strainatate (Kazakhstan, Bosnia, Cecenia, Sudan), acumuland experienta in identificarea riscurilor, prevenirea si rezolvarea incidentelor cu grad ridicat de risc. El este in prezent consultant pe probleme de vulnerabilitate a companiilor, reducere a costurilor si pierderilor cauzate de frauda, furt sau neglijenta.