Blogul Aventuria

Cum alegem un suport de bicicleta – partea 3, suportii pe hayon

Written By: admin - May• 16•11

O alta varianta larg raspandita de transport a bicicletelor este folosind suporti cu montare pe hayon sau pe portbagajul masinii (in cazul masinilor sedan). Acesti suporti se prind in principiu in 6 puncte de usa din spate (doua sus, doua jos

si cate unul pe laterala) si se sprijina in alte doua puncte in usa (pe luneta sau pe tabla).

ClipOnFreeWay 968 ClipOn High 9106

Acesti suporti transporta intre 2 si 4 biciclete si se asigura (incuie) prin inchiderea hayonului peste ghearele de fixare. Suportii de hayon nu sunt universali, pe unele masini nu se pot monta datorita lunetei care se intinde pana la limita usii (prin urmare suportul ar trebui agatat de sticla), altele nu au zone de sprijin in partea de jos suficient de rezistente iar in alte cazuri punctele de fixare laterale sunt in dreptul blocurilor optice, pe muchii curbate sau prea apropiate incat exista riscul deteriorarii acestora. Visavis  de aceste probleme este bine sa va asigurati ca producatorul ofera o minima informatie legata de compatibilitatea sistemului cu o serie de modele auto.

Din punct de vedere al modului de fixare a bicicletelor exista doua variante, ca si in cazul suportilor pe carlig:

1. fixare suspendata (umerase); in general acesti suporti sunt mai ieftini insa, fara exceptie, necesita circuit electric cu priza pentru fixarea unor lumini suplimentare (lightboard) pentru ca bicicletele acopera stopurile si numarul de inmatriculare. In plus, modul de fixare este gandit pentru biciclete de oras sau sosea cu un cadru de barbati si ceva mai subtire – in cazul bicicletelor de dama sau a celor cu cadru atipic (foarte gros sau anumite biciclete full-suspension, cu amortizor sau articulatii in partea superioara a cadrului) fiind necesare adaptoare de cadru care simuleaza teava orizontala. Fixarea suspendata inseamna si ca bicicletele vor atarna doar de cadru si trebuie ancorate in partea de jos, de obicei cu o chinga ce le petrece pe toate, de preferat folosind niste separatori pentru a nu se atinge intre ele.

2. fixare cu sprijin – sunt mai grele, mai sofisticate insa compatibile cu mai multe variante de cadru, deoarece rotile au sprijin (deci bicicletele stau distantate, nu se lovesc intre ele) si se ancoreaza in partea de sus cu niste gheare mobile care in plus se incuie. Unele din aceste variante tin bicicletele in pozitie inaltata, astfel incat stopurile si numarul de inmatriculare raman vizibile.

Ca si avantaje ale acestor suporti:

- montare usoara, datorita sistemului de prindere cu chingi si gheare, reglaje prin simpla infiletare cu mana si tensionare din parghii ergonomice;

- stocare simpla, sistemele fiind pliabile;

- incarcare rapida a bicicletelor, fara efort fizic mare;

- fixare simpla si sigura; cata vreme nu se merge cu viteza pe teren denivelat suportii sunt stabili si rezistenti;

- pe inaltime gabaritul masinii nu creste semnificativ (comparativ cu suportii pe plafon);

- producatorii recomanda viteze maxime de pana la 130 km/h, (110 in unele cazuri), ceea ce inseamna ca transportul bicicletelor cu astfel de sisteme nu ne limiteaza in deplasare;

Ca si dezavantaje trebuie sa avem in vedere:

- obturarea luminilor spate si a numarului de inmatriculare; montarea unui circuit electric pentru carligul de remorcare se poate dovedi costisitor pentru anumite modele auto (cele cu CAN-BUS);

- desi producatorii sustin ca hayonul poate fi manevrat cu suportul incarcat, nu as recomanda deschiderea acestuia avand 2-3 biciclete incarcate – aproximativ 45 kg in plus pe hayon – pentru ca o manevra gresita poate cauza avarii sau raniri;

- in functie de modelul masinii si modul de montare exista riscul de a deteriora masina la punctele de contact intr-o masura mai mica sau mai mare, de la simple zgarieturi usoare, matuiri, la indoirea tablei sau spargerea barei spate; sfatul meu este sa urmariti producatorii care ofera protectii suplimentare si detalii clare despre montaj si compatibilitate;

- punctele de sprijin pe luneta blocheaza cursa stergatorului spate, ceea ce inseamna ca acesta trebuie sa fie scos din uz (mai ales daca masina are optiunea de a actiona stergatorul la mersul inapoi cand stergatoarele fata sunt activate);

- bicicletele sunt mai expuse la murdaria de pe drum;

Ca si model pe care il recomand (tinand totusi cont si de compatiblitate), Thule BackPac 973 este nu doar un suport cu pozitie inaltata ci si extensibil la 4 biciclete, putand fi folosit inclusiv pentru portbagajul BackUp. Greutatea maxima de incarcare este 60 kg si este de obicei montat pe masini SUV sau VAN, precum si pe un numar mare de masini break.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>